Cloud – Jak moc jej podceňujeme?

Cloud databáze je jeden z nějvětších pokroků od vynálezu diskety. Kdo alespoň trochu vidí za roh pak musí mít stejný názor.
- Ve zkratce, Cloud databáze je v podstatě jakýkoliv druh dat o jakékoliv velikosti umístěný ve vyhrazených částech internetové databáze která je, jak všichni víme, limitovaná pouze množstvím fyzických serverů, které přibývají každý den po celém světě. Cloud pak využíváte jako online databázi, do které se stačí připojit pomocí sítě.

Pokud stále nechápete, možná jste už slyšeli o termínu Cloud-gaming či obecnější Cloud-computing.  Jde vlastně o to, že využíváte všech prvků, které poskytuje PC pomocí svého HDD, Grafické karty a RAM paměti. Až na třetí stranu(v tomto případě Cloud), která v podstatě obchází fyzické komponenty. Veškerá výpočetní síla se odehrává v libovolné vzdálenosti od vás na libovolném stroji.
Tento fakt, ačkoliv dlouho známí, stále čeká na svojí zlatou éru, jelikož se větší společnosti nechtějí rozhoupat. Což se ale už dnes mění, jak vidíme například na Steamu, Originu a vlastně i u Sony a její PS4, která využije Cloud knihovny velice aktivně díky funkci Play As You Download, která vám dovoluje něco, co je budoucností herního průmyslu a vlastně již dnes funguje velice známě v oblasti streamování videí. Pokud jste například viděli jakýkoliv film či seriál „online“, čili jste jej sledovali zatímco se jednotlivé snímky teprve stahovali, pak je to zásluha Cloudu, který využívá knihovny uložené na serveru webové stránky. Podobné je to u Twitche, který dovoluje streamovat v reálném čase cokoliv na vaší obrazovce (masivně to využívají hráči). Rozdíl je zda jen v tom, že streamování her funguje v závislosti na rychlosti připojení streamera, kdy on jako master-user uploaduje v reálném čase snímky a diváci jej ve stejný okamžik (horizontálně cca 10 vteřin) stahují do PC a sledují video.

To se Sony nyní snaží, nebo respoektive bude snažit provést s hraním samotné hry, což bylo dosud nemyslitelné (nikoliv neproveditelné). Zdánlivě složitý proces tak umožní hráči začít hrát jakýkoliv zakoupený titul na PSN a postačí stáhnout jen pár MB dat než jej hra vpustí dovnitř. Hráč pak bude hru streamovat podobně jako to umožňoval známí Gaikai. Hra se bude stahovat zatímco vy jí budete hrát. Jak bude funkce fungovat v reakci na problémy jako přerušení spojení se zatím neví.

Ale zpět ke Cloudu. Jak jsem vysvětlil, všichni jej již pár let bez větších problémů využíváme. V prvních řádcích jsem však mylně uvedl nesouvisející příklady. Je pravda, že sledování videí, potažmo jejich streamování, má co dělat se systémem Cloud databáze ale nejde přesně o totéž. Hlavní účel Cloudu je vynechat fyzické prvky. A to hlavně HDD, který nebude potřeba vůbec právě díky online úložištím. Bohužel v současnosti sledujeme zmíněná videa jen díky stažení a současně mazání nových i starých snímků videí tak, aby bylo sledovatelné. Což ale využívá HDD více než dost. (Velký problém teď s tím má například Youtube) Cloud tento problém ale nemá. Protože sledování videí nebo využívání jeho dat zůstává stále v Cloudu, dokud uživatel nerozhodně jinak. Jediná data, která se do počítače dostanou jsou ta v minimální výpočetní paměti RAM.

Můžete vidět sami, že nepotrvá dlouho, a fyzická média na vás budou dělat stejný dojem jako stařičké floppy disky (diskety).Cloud je dnes v podstatě next-gen médium a i když BD se podle Sony teprve připravuje na řádné využití jeho kapacity, i tak musí být očividné, že nejen hry se za několik málo let nebudou moci spokojit jen s několika giga na jednom médiu.

Protože se jedná o jeden z mála věcných a naučných článků, žádná vlastní moudra zde nemám. Jde mi pouze o to uvolnit jistá fakta. Cloud je nejpodceňovanější druh ukládání dat ale zanedlouho nám nezbude nic než mu věřit a plně jej využívat. Je to totiž první prověřený způsob, který je dostatečně flexibilní. Blu-ray disky jsou s námi zhruba deset let a aktivně jej využíváme velice krátko. I přesto se stále hledají způsoby, jak nejrůznější data zmenšit aby se vešla do fyzického úložiště. Pokud tedy nepůjdeme o krok zpět a nezačneme znovu využívat přenosné hard disky, Cloud bude poslední skutečnou spásou.


Comments are closed.