Ubisoft vs. Rockstar… Aneb: velká vykrádačka?

Je to nějaký ten čtvrtek, co jsem zapnul a vypnul GTA V. Po několika denním půstu (Hearthstone nepočká…) jsem se do příběhu vrhnul znovu a za pár hodin úspěšně dojel do cíle. //Nic extra, zakončení spíš symbolické. Hra prakticky v žádném směru nekončí.

Potom jsem jakoby náhodou okusil vody GTA Online, které mne od začátku nijak nelákaly. Netušil jsem, jak fungují a čekal jsem nudu a masové vraždy v prostředí Los Santos, kde přežívají  jen ti, co kampaň dohráli za 10 hodin a multiplayer zapnuli ještě než byl dostupný. Po výpadcích, které mne odpuzovali, jsem se tam tedy vydal a čekalo mě zajímavé překvapení. GTA Online je něco na způsob druhého Singleplayeru s ostatními hráči. Máte předem dané úkoly, které zahrnují přestřelky s Boty, ale jsou tu i místa, kde jednoduše dáte ‘ano’ Deatchmachi s ostatními hráči. Problémem je machmaking, který (ne)funguje po dlouhém čekání na spoluhráče.

Zaujalo mne, kolik toho nechává R* na hráčích. Můžete sice levlit a odemykat všechno možný, ale peníze na to si musíte vydělat vždy sami, a nemusíte pro ně chodit daleko. Vykrádat  samoobsluhy, zdrhat před třemi hvězdičkami a prodávat zcizená vozidla se stane nestereotypní rutinou. Každé vaše rabování vám totiž může překazit živý hráč. Buzeranti jsou taky všude.

GTA Online mne tedy zaujalo vícekrát a dá se mluvit i o mírném nerdgasmu. Předmětem článku ale není vychválit povedený online mod, ale spíš něco, co mne napadlo krátce po přemýšlení nad Watch_Dogs od Ubisoftu. Pokud si vzpomenete, WD prezetovalo svůj MP mod v podstatě stejně jako GTA. Prakticky si nevšimnete, že jste online. Jen na vás můžou útočit skuteční hráči, hackovat vaše účty a tím vás okrádat nebo sledovat. Což je v podstatě taková zmodernizovaná (a víc cool) verze onoho GTA Online.
Můžete se podívat na trailer a srovnat ho s tím, jak funguje GTA:O a dojdete k podobnému závěru.  Zarážející je ale trochu jiná věc. GTA Online byl jako mod používán už v GTA IV. V GTA 5 je o málo odlišnější právě svobodou, kterou ale Ubi s WD prezentovalo před Rockstarem. Také je známá věc, že multiplayer pátého GTA byla jedna z posledních věcí, co se projednávala prakticky ještě při vydání hry. Čili týdny po tom, co s tímto nápadem přišel Ubisoft a prezentoval ho. V hypotetickém slova smyslu tedy Ubi patentovalo tento způsob multiplayeru dříve, než R*.

Ne nadarmo se GTA jmenuje Grand Theft Auto ;)

*Random GTA fanboy burned*


Comments are closed.