YouTube – Teorie a počátky legend

Internet byl ještě před několika lety v podstatě nudný. I když je to sporné. Sloužit totiž původně měl k rozšiřovaní informací a v prvních dnech spíše jako záloha dat či veřejná knihovna. Ale tato knihovna začala střádat knihy všech možných kategorií a druhů. Proto se začala rozpínat po celém světě. Dnes je nepsané pravidlo přirozenosti prakticky každého člověka mít jakýsi virtuální život právě na Internetu. Dnes existuje mnoho základních elementů, známé po celém světě/internetu. První a nejgigantější je ovšem Facebook. A to nejen proto, že zde je v podstatě virtuální život vnucován, ale proto, že spojuje nejen vnější realitu ale i právě ostatní elementy. Jako je třeba YouTube.
V tomto článku bych právě chtěl trochu rozebrat jeho váhu ve světě internetu.

Kromě základních větví YouTube, kde se dělí na komunitu, žánry videí a jejich kvalitu, je tu i něco, co se dá popsat jako fenomenismus. Je asi trochu zbytečné tady rozebírat celkovou síť kanálů a uživatelů, která čítá miliardy účtů spolu s biliardami videí ovšem a ode všech. YouTube má jeden strategický bod, který, leč trochu matně, může být svou vahou přirovnán k důležitosti náboženství. Je totiž ve své podstatě první stránkou sloužící k pobavení veřejnosti. Což je tak zásadní vlastnost internetu, že se YouTube dokázalo okamžitě a definitivně zapustit kořeny do jeho základů.
A jak je to tedy s námi ? Co Češi a jejich tajemství úspěchu ? 

Možná víte, možná ne, že český kanál s největším počtem odběratelů (tedy českých) vlastní uživatel s přezdívkou minecrafak. Myslím, že dnes není skoro nikdo, kdo by o něj a jeho videích nevěděl. A co je jeho zásadním artiklem, který pravidelně dováží do našich odběrů ? Hry. Hraní, točení a zábavné komentáře.
YouTube obsahuje přes 60% pouze videa se záběry her. Když odečteme asi 10% obsahu, který vlastní samotní výrobci (trailery a upoutávky), tak máme něco přes 50 % herního obsahu. Každý den se uploaduje zhruba 150 00 nových herních videí (celkově cirka 350 000/den).
Ale zpět k čechám. Jak jsem zmiňoval. Nejúspěšnější a nejsledovanější čech na YouTube  je pravděpodobně uživatel minecrafak, dnes si nechává přezdívat Crafák a je opravdu populární. Je pravidelně zván na Minecony v česku a mívá přednášky a dokonce autogramiády.
Přesto jeho první video se s jeho dnešními nedá prakticky srovnávat.

Jak vidíte, nic moc. Přesto si dokázal, hlavně svými vtipnými komentáři, vybojovat dnes přes 80 000 odběratelů !
A jeho tajemství ?  Nejsem si dnes jistý, ale myslím, že to byl právě on, kdo jednou řekl, že lidé mají jeho videa rádi hlavně díky tomu, že je starší než 90 % jeho diváků. Respekt tedy vyzařuje už v defaultu.
Netřeba asi dodávat, že Craf vlastně produkuje na tomto kanálu jen videa ze hry Minecraft. Ten se po YouTube rozléhá jako mor a dnes už tvoří dobrou desetinu ze všech herních videí.
Ztratit se tedy v davu při pokusu zdolat Mount YouTube je tedy OPRAVDU snadné.  Pokud vás hraní vyloženě baví, a minimálně se rádi podíváte sami na sebe, je to asi jedno, zda se na vás lidé dívají, dávají palce, odběry a nadávají do komentů. Ale pokud přijdete s vizí stát se superstar jako Craf, musím vás zklamat. Dnes je málo zábavnějších věcí, které ještě nikdo netočí.

Hlavní stěžně vašeho natáčení, pokud chcete do prvního roku nějak výrazně prorazit, je vytvořit prostředí pro hromadnou komunitu, které bude lehké a zábavné. Proto jsem právě zmiňoval Facebook. Do doby před jeho vznikem totiž YouTube veškerou činnost komunity odběratelů dusil ve svém omezeném prostředí. Dnes ale již každý, větším počtem odběratelů vlastní stránku na FB a zde už můžete komunitu bavit čímkoliv. Pokud se bude bavit, zůstane u vás a bude růst. Nejhorší jsou první kroky, které většina vzdá.
Neméně důležitou součástí je komunitu barvit barvičkami. Ne jen na šedobílou, plnou stejnoměrných videí. Což můžete pozorovat opět u Crafa. Kromě Vlogů, ke kterým se vrátím, jsou to hlavně věci, které dnes dokáže málokdo. Jsou to veřejné akce jako třeba soutěže. Většinou je to obrovský risk, ale pokud je vaše komunita silná, jen vám přidá na respektu. Jak jsem zmiňoval, Crafák a jeho videa jsou na světě už nějaký pátek. A rozhodně jeho popularita nemá pár týdnů. Nabalovala se po řadu měsíců.
Neméně, a možná úplně nejdůležitější věcí je společnost. Ne komunitu, která spíš jen čichá k vašemu hraní a počínání, ale opravdový tým dalších tzv. Lets Playerů. Craf má okolo sebe další, mladší hráče, kteří mají sami menší komunitní buňky. Zkrátka myslet na pozici jako má on je celkem k smíchu. Doprovází ho hlavně hodně štěstí a první týdny velké trpělivosti.

Ještě bych se vrátil ke zmiňovaným Vlogům. (Tj. zkrácená verze Video Logu) Slouží v podstatě k vykecání se obyčejně neviděného hráče. Většinou s dopředu vymyšleným scénářem vám sdělí aktuální dění a chystané věci. Hlavně pro utužení komunity a pocitu sbližování. Nutno dodat, že je to jedna z věcí, kterou dělá žalostně málo lidí.

A to by bylo pro dnešek asi vše.  Možná se ještě k tomuto tématu vrátím. Je jen důležité si uvědomit, jak jsou některé části internetu neprůstřelné a často elitní.


Comments are closed.

„Mějte dobrou náladu. Dobrá nálada vaše problémy sice nevyřeší, ale naštve tolik lidí kolem, že stojí za to si ji užít.“ Jan Werich